Olet tässä:  / Arkisto 2008 / (21.12.2008) Humalainen joulupukki – vaadi hinnanalenusta!

(21.12.2008) Humalainen joulupukki – vaadi hinnanalenusta!

Töpeksivälle joulupukille ei ole pakko maksaa täyttä hintaa. Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että joulupukkeilu on samanlaista palvelua kuin muukin.

Jos pukin palvelu ei ole sovitunlaista, siitä voi vaatia korvausta.

– Jos jotakin on sovittu eikä palvelu vastaakaan sitä, asiakas on kuluttajasuojalain mukaan oikeutettu hyvitykseen, Väänänen sanoo. Joulupukin kohdalla kyseeseen tulee lähinnä hinnanalennus.

Jos pukki jättää kokonaan tulematta paikalle, tilanne on mutkikkaampi. Laki lähtee siitä, että korvausta voi vaatia välittömästä vahingosta. Lasten mielipahaa taasen on hankala korvata rahalla.

Väänänen neuvoo perheitä sopimaan tarkasti etukäteen, mitä pukin vierailuun sisältyy: mihin aikaan pukki tulee, kauanko viipyy ja laulaako pukki jotain. Joulupukkien puolestaan tulisi ehdottomasti ilmoittaa, jos ei pääsekään paikalle tai matkan varrelle tulee muita mutkia.

Jos joulupukin kanssa joutuu riitoihin, kannattaa asiaa puida yhdessä kuluttajaneuvojan kanssa. Viimekädessä erimielisyydet ratkoo kuluttajariitalautakunta.

Väänänen ei muista, että joulupukeista olisi ikinä tullut valituksia viranomaisille. Paha pukki todennäköisesti vain vaihdetaan toiseen seuraavana jouluna.

-STT

Joulupukki tilaamatta, katso www.tilaajoulupukki.info

KIRJOITA KOMMENTTI:

Sinun email osoite ei tule näkyville, vaikka se on pakko laittaa. Pakollinen kenttä tulee täytää ( * )

Yhteystiedot

PERUSOPETUS.fi

Perus- ja erityisopetuksen tietopankki

Ylläpito ja yhteydenotot: Ari-Pekka Harju
puh: +358 50 5235 671
email: info(at)perusopetus.fi